Какво са черните дупки?

Черна дупка не е наистина дупка. Точно обратното. Черна дупка е място в пространството, съдържащо огромно количество маса, пълна плътно заедно. И тя има способността да черпи по-голяма маса през цялото време. Тези обекти имат толкова много маса – и следователно гравитация – че нищо не може да им избегне, дори и светлината. Това ги прави някои от най-екстремните обекти във Вселената.

И те не са просто масивни, но и плътни. Плътността е мярка за плътността на масата в пространството. Представете си черна дупка с размерите на Ню Йорк. Щеше да има толкова маса и гравитация, колкото и нашето слънце.

Повечето черни дупки се оформят след като гигантска звезда, най-малко 10 пъти по-масивна от нашето слънце, свърши с гориво и се срива. Звездата се свива, свива и свива. В крайна сметка тя образува тъмна тъмна точка. Това е известно като черна дупка на звездна маса. Сега много по-малка от звездата, която я е създала, тази черна дупка все още има същата маса и гравитация.

Нашата галактика Млечният път може да има около 100 милиона такива черни дупки. Астрономите оценяват нова форма всяка секунда. (Забележете, че малките и средните звезди, като например слънцето, не могат да образуват черни дупки. Когато им свърши горивото, те просто стават малки, обекти с размер на планета, наречени бели джуджета.)

Черните дупки на звездна маса могат да бъдат често срещани, но те също са относителни скариди. На другия край на спектъра са гиганти. Наречени като супермасивни черни дупки, те могат да имат толкова маса, колкото милион – или дори милиард звезди. Те се нареждат сред най-мощните обекти в познатата вселена. А тяхната гравитация държи милионите или милиардите звезди, които образуват галактика. Всъщност, супермасивната черна дупка, наречена Стрелец А *, държи заедно нашата галактика. Открит е преди повече от 40 години.

Тъй като нищо не може да избяга от черна дупка – невидима светлина, рентгенови лъчи, инфрачервена светлина, микровълни или някаква друга форма на радиация – черните дупки са невидими. Така че астрономите трябваше да ги „наблюдават“, като изучават как те засягат обкръжението си.

Например, черните дупки често формират мощни, ярки струи газ и радиация, които са видими за телескопите. Физиците могат да използват размера на тази струя, за да преценят размера на черната дупка, отговорна за струята.

Джонел Уолш е астроном в университета в Тексас и Масачузетския университет. Астрономите продължават да откриват и наблюдават повече черни дупки през цялото време. Няколко години назад Уолш каза на Science News за студенти: Тези наблюдения могат да помогнат за разплитане на сложните отношения, които черните дупки имат със звезди, галактики и групи от галактики. Един ден, обяснява тя, това изследване „ще ни тласне към разбирането, че всичко [във вселената] работи заедно и се формира и расте.“

Вашият коментар